Σάββατο 4 Απριλίου 2015

ATYXHMA GERMAN WINGS : Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΥΜΝΟΣ









    Με αφορμή το αεροπορικό δυστύχημα της GERMAN WINGS (εταιρείας χαμηλού κόστους, θυγατρικής της LUFTHANSA), επανέρχονται στην επικαιρότητα ζητήματα όπως η λειτουργία των Αερομεταφορών καθώς και το πόση ασφάλεια προσφέρει το σύγχρονο αεροπορικό περιβάλλον στο καθεστώς του σκληρού οικονομικού ανταγωνισμού της παγκοσμιοποίησης.  Είναι γεγονός ότι σε αυτό το περιβάλλον ,τα τελευταία 10 χρόνια,έχει δημιουργηθεί μια παραδοξότητα.
     Ενώ η τεχνολογία προχωρά με φρενήρεις ρυθμούς, παρέχοντας θεωρητικά ασφαλέστερα αεροπορικά μέσα, έρχεται η περιοδική εμφάνιση αεροπορικών ατυχημάτων που η αντιμετώπιση και  διαχείριση τους παραμένει προβληματική καθώς τα αίτια τους είναι σχεδόν αόρατα .


      Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξαφάνιση το αεροσκάφους των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Η προηγούμενη εξαφάνιση αεροσκάφους συνέβη πριν 70 χρόνια,το 1945, η περίφημη Πτήση 19 όπου ένα σμήνος 5 αεροσκαφών χάθηκε στο τρίγωνο των Βερμούδων. Εκείνη την εποχή που ο άνθρωπος διέθετε ακόμη πενιχρά μέσα αεροναυτιλίας αλλά και έρευνας και διάσωσης μπορεί να ήταν φυσιολογικό. Σήμερα όμως;

    Ας επανέρθω στο ατύχημα της GERMAN WINGS. Εδώ και εβδομάδες πλήθος πληροφοριών βομβαρδίζουν την παγκόσμια κοινή γνώμη γύρω από το τι συνέβη στο μοιραίο αεροσκάφος. Αν κάποιος τις αξιολογήσει με σχετική νηφαλιότητα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η εκδοχή που επικρατεί μέχρι στιγμής και ανακοινώθηκε ως πόρισμα από τον Γάλλο εισαγγελέα Μπρις Ρομπέν είναι τουλάχιστον προβληματική.

    Να πάρουμε τα γεγονότα από την αρχή.

    Το αεροπλάνο κατέπεσε μετά από 40 λεπτά πτήσης στις 24/3/2015.
 Στις 25/3/2015 βρέθηκε το πρώτο «μαύρο» κουτί , ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο ( COCKPIT VOICE RECORDER), ταυτόχρονα την ίδια μέρα τρεις αρχηγοί κρατών (!!!) επισκέπτονται τον τόπο του δυστυχήματος. Πρόκειται για την Μέρκελ, τον Ραχόι και τον Ολάντ.
    Στις 26/3/2015 και χωρίς να προηγηθεί η εύρεση του καταγραφέα πτήσης  ο εισαγγελέας Μπρις Ρομπεν   έβγαλε  πόρισμα που εξηγούσε τα αίτια του ατυχήματος βασιζόμενος στις καταγραφές του  CVR.
Προξενεί τουλάχιστον εντύπωση ο ελάχιστος χρόνος που χρειάστηκε για να «διαβαστεί» το περιεχόμενο των καταγραφών της μονάδας καθώς και η βιασύνη να βγει το πόρισμα που έδειχνε ως υπαίτιο του ατυχήματος τον συγκυβερνήτη του αεροσκάφους. Ποτέ στα αεροπορικά χρονικά δεν έχει ανακοινωθεί πόρισμα χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες ανεύρεσης και του ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΑ ΠΤΗΣΗΣ (FLIGHT RECORDER) ο οποίος είναι ο βασικότερος παράγοντας ανάλυσης ενός ατυχήματος αφού σε αυτόν καταγράφονται δεκάδες τεχνικά στοιχεία που αφορούν την λειτουργία του αεροσκάφους κατά την διάρκεια της πτήσης με συχνότητα καταγραφής το 1 δευτερόλεπτο και διάρκεια τις 18 ώρες!!    
     Επίσης οι έρευνες διεξάγονται από εξειδικευμένες επιτροπές που απαρτίζονται από πιλότους και μηχανικούς αεροσκαφών, κατ’ ελάχιστο, οι οποίες συντάσσουν σε έκθεση – πόρισμα. 
    Πότε πρόλαβαν να συγκεντρωθούν, να εξετάσουν τα ελλιπή κατά τα φαινόμενα στοιχεία ,να συντάξουν πόρισμα το οποίο να το καταθέσουν στον εισαγγελία ώστε αυτός να κάνει επίσημες δηλώσεις; Η λογική λέει ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Άλλη μια λεπτομέρεια είναι ότι το CVR βρέθηκε ,όπως είναι λογικό, σε πολύ άσχημη κατάσταση λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης. Αρχικά δημοσιεύματα ανέφεραν ότι θα χρειάζονταν μέρες για να «διαβαστεί». 
   Πως μετά από λίγες ώρες βγήκε ο εισαγγελέας και έκανε επίσημες δηλώσεις δημοσιοποιώντας μάλιστα και τους διαλόγους που είχε καταγράψει το CVR;

   Πριν πάμε στους διαλόγους ας εξηγήσω πως γίνεται η καταγραφή στο CVR για να καταλάβετε και τι δυνατότητες έχει.
   Οι καταγραφές γίνονται μέσα από τα μικρόφωνα του συστήματος ακουστικών που φορούν οι πιλότοι για να επικοινωνούν με τα σημεία ελέγχου στο έδαφος αλλά  και μεταξύ τους. Ακόμα οι καταγραφές γίνονται πάλι μέσω μικροφώνου χειρός που βρίσκεται δίπλα από το κάθισμα του πιλότου. Αυτές η δύο κατηγορίες μικροφώνων καταγράφουν ΜΟΝΟ όταν ο χρήστης πατήσει το ειδικό μπουτόν ενεργοποίησης, όπως ακριβώς συμβαίνει με όλες τις συσκευές VHF (WALKIE-TALKIE).Άρα φαίνεται αδύνατο ο συγκυβερνήτης να είχε συνεχώς πατημένο το μπουτόν επί 18 λεπτά. Υπάρχει επίσης ένα άλλο μικρόφωνο που είναι μονίμως ενεργοποιημένο και βρίσκεται στην κορυφή του πιλοτηρίου. Ίσως αυτή είναι και η πιο σημαντική πηγή καταγραφής για το τι συμβαίνει μέσα στο πιλοτήριο. Αλλά τη δυνατότητα έχει; Αν κάποιος μπει σε  πιλοτήριο σε ώρα πτήσης θα καταλάβει ειδικά στο Α320 ότι με το επίπεδο θορύβου που υπάρχει η χρήση ακουστικών ενδοεπικοινωνίας των πιλότων είναι απαραίτητη. Αν συνυπολογίσει και την μόνωση της θωρακισμένης πόρτας στου πιλοτηρίου είναι απίθανο να φτάσουν ποτέ κραυγές επιβατών στα μικρόφωνα, όπως και η ανάσα του συγκυβερνήτη.
   Φυσικά κάτι τελείως ευτράπελα που γράφτηκαν περί της προσπάθειας του κυβερνήτη να σπάσει την πόρτα με…τσεκούρι είναι ανάξια σχολιασμού. Τσεκούρι υπάρχει βέβαια, αλλά στο πιλοτήριο…
 Ας δούμε τι συμβαίνει μέσα σε ένα πιλοτήριο Α-320 εν ώρα πτήσης για να καταλάβουμε τι ισχύουν από όλα αυτά που έχουν γραφτεί στα «έγκυρα ΜΜΕ».




    Θεωρώ ότι έχει ακόμα να διανυθεί πολύς δρόμος μέχρι τελικά να βρεθούν τα πραγματικά αίτια του ατυχήματος, αν τελικά βρεθούν σύμφωνα με την πρόσφατη εμπειρία άλλων ατυχημάτων.

   Πέρα όμως από την πορεία των ερευνών υπάρχουν και κάποια άλλα δεδομένα που είναι αδιαμφισβήτητα. Είναι οι αντίδραση της μητρικής εταιρείας, LUFTHANSA. Η γερμανική αεροπορική εταιρεία είναι ένας παγκόσμιος κολοσσός που δεσπόζει τα τελευταία χρόνια στο παγκόσμιο αεροπορικό γίγνεσθαι επισκιάζοντας κάθε ευρωπαϊκό εθνικό αερομεταφορέα που κατάφερε να μείνει ανοικτός και να εξακολουθεί να λειτουργεί. 
   Έχει ένα τεράστιο παγκόσμιο δίκτυο πτήσεων που εξυπηρετεί με την βοήθεια συμμαχιών που την απαρτίζουν κατά πλειοψηφία περιφερειακές αεροπορικές εταιρίες(όπως η AEGEAN ) που ουσιαστικά βρίσκονται  έμμεσα κάτω από τον στρατηγικό σχεδιασμό της μεγάλης γερμανικής εταιρίας.         Ταυτόχρονα με το πτητικό έργο η Lufthansa έχει αναπτύξει και ένα τεράστιο παγκόσμιο δίκτυο με επισκευαστικά κέντρα συντήρησης αεροσκαφών. Η Lufthansa Technik , όπως ονομάζεται η  θυγατρική εταιρεία , έχει καταφέρει να εκτοπίσει μεγάλα και παραδοσιακά ονόματα  στο χώρο της συντήρησης των αεροσκαφών και  έχει πετύχει να είναι ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στο γήπεδο της παγκόσμιας  αεροπορικής συντήρησης. Μεταξύ των αεροπλάνων που συντηρεί είναι και της  GERMANWINGS.

    Στις 25/3 ο επικεφαλής του Ομίλου της LUFTHANSA έκανε την πρώτη ουσιαστικά επίσημη δήλωση της εταιρίας. Είπε ότι για την εταιρία το δυστύχημα είναι ανεξήγητο!!! Πρόσθεσε δε ότι «το αεροπλάνο ήταν τεχνικά άμεμπτο και ότι οι δύο πιλότοι έμπειροι».
    Μια μέρα μετά στις 26/3 η LUFTHANSA δια του εκπροσώπου της ανακοίνωσε ότι ο κυβερνήτης είχε 10000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και ο συγκυβερνήτης  είχε μόλις 630 ώρες πτήσης.
    Στις 31/3 και κάτω από το βάρος των ειδήσεων και της επίσημης ανακοίνωσης του Γάλλου εισαγγελέα η LUFTHANSA εκδίδει δελτίο τύπου που αναφέρει ότι την 24η Μαρτίου παρέδωσε στην εισαγγελία του Ντίσελντορφ, η οποία έχει αναλάβει τις έρευνες στη Γερμανία για τα αίτια του δυστυχήματος, έγγραφα που επιβεβαιώνουν ότι ο Αντρέας Λούμπιτς είχε ενημερώσει τη σχολή πιλότων το 2009 ότι είχε υποστεί ένα «σοβαρό καταθλιπτικό επεισόδιο», όμως κατόπιν είχε λάβει ένα ιατρικό έγγραφο που πιστοποιούσε ότι ήταν σε θέση να χειριστεί αεροσκάφος. O διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας είχε τις προηγούμενες ημέρες υποστηρίξει ότι δε γνώριζε τίποτα σχετικά με τα αίτια που ενδέχεται να οδήγησαν τον συγκυβερνήτη να προκαλέσει τη συντριβή του αεροσκάφους και ότι ο Λούμπιτς ήταν 100% ικανός να πετάξει.
Η αναφορά στην κατάθλιψη του συγκυβερνήτη ως έμμεση αιτία του δυστυχήματος προξενεί περισσότερα ερωτηματικά . Στο κόσμο υπάρχουν εκατομμύρια καταθλιπτικοί .Είναι δηλαδή όλοι αυτοί εν δυνάμει αυτόχειρες και μαζικοί δολοφόνοι; Επίσης αν μια τόσο σημαντική εταιρεία βγάζει τόσο αντικρουόμενες ανακοινώσεις, για ένα τόσο σοβαρό περιστατικό και δείχνει μια αδυναμία διαχείρισης κρίσης, τι να υποθέσει κάποιος για τον τρόπο της λειτουργίας της; Στο αεροπορικό τομέα η μη ρεαλιστική αντιμετώπιση της πραγματικότητας είναι ολέθρια.

    Το τελευταίο χρόνο η LUFTHANSA ταλανίζεται με μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις των πιλότων που αντιδρούν στα σχέδια δραστικής μείωσης του λειτουργικού κόστους της εταιρείας στα πρότυπα των εταιρειών χαμηλού κόστους όπως η RYAN AIR,EASY JET κλπ.

    Από τον περασμένο Απρίλιο  έχουν πραγματοποιηθεί 13 απεργίες του συνδικάτου των πιλότων, αριθμός ρεκόρ που προβληματίζει για το περιβάλλον  και την στρατηγική που ακολουθεί ο Γερμανικός Κολοσσός.
Διαβάζοντας τις κατά καιρούς, ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής ένωσης πιλότων (ECA European Cockpit Association) ,που αριθμεί 38000 μέλη, καταλαβαίνεις ότι οι απεργίες των πιλότων της Lufthansa έχουν ένα σοβαρό κοινωνικό υπόβαθρο που βάλλεται βάναυσα από τις πολιτικές της παγκοσμιοποίησης.
   Η Ένωση (ECA)είχε επικρίνει τις εργασιακές συνθήκες που επιβάλλουν οι εταιρείες στους πιλότους για να μειώσουν τα έξοδα, δηλαδή να αυξήσουν τα κέρδη στο σφοδρό ανταγωνισμό που υπάρχει στον κλάδο, με ότι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών. Ενδεικτικά είναι κάποια πολύ αποκαλυπτικά στοιχεία που είχαν δημοσιευτεί στις 15 Φλεβάρη.
Σύμφωνα με έρευνα του βελγικού Πανεπιστημίου Γκεντ που έκανε σε δείγμα 6.000, πιλότων οι λεγόμενοι εργαζόμενοι με «άτυπες» μορφές απασχόλησης, δηλαδή ενοικιαζόμενοι, «αυτοαπασχολούμενοι» και με «μηδενικές συμβάσεις» (δηλαδή ανά πτήση) έχουν αυξηθεί και είναι πάνω από 1 στους 6 πιλότους. Επίσης από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι οι 7 στους 10 από τους λεγόμενους «αυτοαπασχολούμενους» πιλότους είναι σε εταιρείες χαμηλού κόστους (όπως ήταν η θυγατρική της LUFTHANSA, GERMAN WINGS), ενώ στους νέους πιλότους μέχρι 30 χρονών το 40% εργάζεται χωρίς να είναι άμεσα απασχολούμενοι στην αεροπορική εταιρεία, (δηλαδή οι αεροπορικές εταιρίες προσλαμβάνουν πιλότους από πρακτορεία  πληρώνοντας έτσι λιγότερους φόρους και δίνοντας λιγότερες κοινωνικές παροχές). Επίσης κάνει λόγο για την δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι νέοι πιλότοι να εργαστούν για πρώτη φορά. Πολλές φορές επιδοτούν την Αεροπορική εταιρία για να πετάξουν!! Είναι το γνωστό στην αεροπορική «πιάτσα» ως  “pay-to- fly”. Δηλ. ο νέος πιλότος πληρώνει την εταιρεία για να πετάει προκειμένου να «βάλει» ώρες που θα του εξασφαλίσουν εμπειρία και ένα καλό βιογραφικό.
Αν όλα αυτά φαντάζουν απίστευτα παραθέτω ολόκληρο το δημοσίευμα εδώ:




Είναι τραγικό να τσακίζονται αεροπλάνα σε βουνά και να σκοτώνονται αθώοι άνθρωποι. Αλλά είναι ακόμα τραγικότερο να κλείνουμε τα μάτια στο προφανές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου