Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

Η ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΣΥΡΡΑΞΗ;












Η πτώση του Airbus  A-321 της Kogalymavia στη χερσόνησο του Σινά ίσως πυροδοτήσει την ανάφλεξη γενικευμένου πολέμου στη Μέση Ανατολή που μπορεί να επεκταθεί σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο με απρόβλεπτες συνέπειες για τους εμπλεκόμενους, που θα είναι πάρα πολλοί. Ίσως να δούμε για πρώτη φορά μετά από 70 χρόνια να γίνεται χρήση πυρηνικών όπλων. Όλα αυτά θα εξαρτηθούν από τα αίτια της συντριβής του αεροπλάνου.

 Χωρίς να θέλω να αυτοπροσδιοριστώ  ως ειδήμονας, άλλωστε πολλοί τέτοιοι θα παρελάσουν από τα ΜΜΕ αναμασώντας τις γνωστές μπούρδες, θα σταθώ σε δύο  αεροπορικά ατυχήματα που έχουν πολλές ομοιότητες με αυτό του Α-321.
 Σε όλες τις περιπτώσεις τα αεροσκάφη διαλύθηκαν στον αέρα από διαρραγή της ατράκτου.
Αυτό συνέβη είτε από κατασκευαστική αστοχία του αεροπλάνου λόγω παλαιότητας σε συνδυασμό με κακή  συντήρηση ( fatigue crack*) (China Airlines flt 611) είτε σε έκρηξη (δολιοφθορά)στο εσωτερικό του αεροπλάνου (Pan-Am flt 103 Lockerbie).Το αποτέλεσμα επί της δομής του αεροσκάφους  ήταν ακριβώς το ίδιο. Τα αεροπλάνα διαλύθηκαν στον αέρα και χωρίστηκαν σε μεγάλα κομμάτια όπως συνέβη και με το μοιραίο Α-321 της Kogalymavia.


Δείτε τι ακριβώς συνέβη στην άτρακτο του αεροπλάνου κατά το ατύχημα της PAN-AM πάνω από το  Lockerbie.


Για όσους έχουν χρόνο 





(*)Fatigue metal : Η κόπωση μετάλλου  συμβαίνει όταν ένα υλικό υποβάλλεται σε επανειλημμένες κοπώσεις φόρτισης και την εκφόρτισης (στην προκειμένη περίπτωση π.χ. συμπίεση και αποσυμπίεση της καμπίνας των επιβατών καθώς και προσγειώσεις του αεροσκάφους)  . Εάν τα φορτία είναι πάνω από ένα ορισμένο όριο, μικροσκοπικές ρωγμές θα αρχίζουν να σχηματίζονται στα σημεία όπου συγκεντρώνουν αυτή την πίεση (stress) όπως π.χ. είναι η μεταλλική επικάλυψη του αεροσκάφους, στα σημεία σύνδεσης  των μεταλλικών  φύλλων της επικάλυψης της ατράκτου.  Τελικά όταν μια ρωγμή  φτάσει σε ένα κρίσιμο μέγεθος, τότε διαδίδεται ξαφνικά  με ταχύτητα και σε μεγάλο εύρος, με αποτέλεσμα να σπάσει όλη η επηρεαζόμενη κατασκευή (μικροί δοκοί στήριξης της επικάλυψης που με τη σειρά τους θα παρασύρουν μεγαλύτερα δομικά στοιχεία της κατασκευής. 
Το σχήμα της δομής της ατράκτου ενός  αεροσκάφους βελτιώνει σημαντικά την διάρκεια ζωής της κατασκευής και την προστατεύει σε μέγιστο βαθμό από την κόπωση χωρίς όμως να μπορέσει να την εξαλείψει. Η έλλειψη τετράγωνων ανοιγμάτων (θυρίδων, παραθύρων κλπ)και αιχμηρών γωνιών συμβάλλουν τα μέγιστα στο αγώνα της προστασίας της ατράκτου από την εμφάνιση των ρωγμών κόπωσης (fatigue cracks).
Η βέλτιστη σχεδίαση και οι συνεχείς περιοδικές επιθεωρήσεις συντήρησης είναι ο ιδανικός συνδυασμός που αποτρέπει να υπάρχουν δυσάρεστα και καταστροφικά αποτελέσματα. Ειδικά σε αεροπλάνα που έχουν αρκετά χρόνια επιχειρησιακής ζωής στην πλάτη τους.

υ.γ. για όσους γνωρίζουν κάτι παραπάνω για τα αεροπλάνα οι φωτογραφίες που είδαν την δημοσιότητα είναι αρκετά κατατοπιστικές




 Image result for α321 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου