Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017

ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ 4 ΖΩΕΣ;









Παρακολουθώ συγκλονισμένος  εδώ και λίγες ώρες  το βίντεο με τα τελευταία δευτερόλεπτα της ζωής 4 ανθρώπων καθώς και τα δημοσιεύματα και σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γύρω από την τραγωδία που εκτυλίχθηκε  στο 83ο χλμ του Ιδιωτικού κλειστού αυτοκινητόδρομου Αθηνών-Λαμίας (Ο δρόμος έχει πάψει να είναι εδώ και χρόνια Εθνική Οδός.Η διαχείριση και η λειτουργία του γίνεται από ιδιωτική Α.Ε.,Νέα οδός ΑΕ, η οποία είναι υπεύθυνη για την οδική ασφάλεια).Το ίδιο συμβαίνει με όλο δίκτυο των κλειστών αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα. (http://www.neaodos.gr/%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%83%CF%86%CE%AC%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B1/).
Δεν είχα σκοπό να γράψω τίποτα αλλά δεν μπόρεσα να μην αντιδράσω σε αυτά που διάβασα και είδα.Για άλλη μια φορά η ουσία μπήκε στο περιθώριο.


Είμαι  πικραμένος γιατί αυτή η τραγωδία έβγαλε για άλλη μια φορά στην επιφάνεια τα νοσηρά στοιχεία της κοινωνίας μας που δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό το σημερινό μας κατάντημα.
Μπροστά στο κατώφλι του θανάτου είμαστε όλοι ίσοι.Ο θάνατος ενός ανθρώπου είναι μια ιερή στιγμή που οφείλουμε να την προσεγγίζουμε με σεβασμό και όχι να πράττουμε ύβρι.
Είμαι αγανακτισμένος με αυτούς που έγραψαν για φονική πόρσε ή για ένα 24 χρονο νεαρό δολοφόνο. Δεν υπάρχουν φονικά αυτοκίνητα ούτε οι οδηγοί έχουν δολοφονικά ένστικτα. Υπάρχει όμως εγκληματική άγνοια που προέρχεται από την ακατάλληλη εκπαίδευση και την σχεδόν  μηδενική κρατική πρόνοια.
Αυτό το ατύχημα ανέδειξε όλα τα παραπάνω και έδωσε με το πιο τραγικό τρόπο στοιχεία για το πως θα πρέπει να βελτιωθούν ορισμένα ζωτικά σημεία στο τομέα της κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας.
Θα μπω στην ουσία του συμβάντος και θα προσπαθήσω να αναλύσω κάποιους παράγοντες που εντόπισα και κατά τη γνώμη μου έπαιξαν καθοριστικό ρόλο ώστε να κοπεί τόσο ξαφνικά το νήμα της ζωής 4 ανθρώπων.

Παράγοντας πρώτος:Η εκπαίδευση του οδηγού.
Ο οδηγός του αυτοκινήτου με τις υψηλές προδιαγραφές ήταν λένε μόλις 24 ετών και δεν είχε, λόγω ηλικίας, την ικανότητα να οδηγήσει ένα υπερ-αυτοκίνητο.Λάθος! Θεωρώ ότι από βιολογικής άποψης( αντανακλαστικά, όραση, φυσική κατάσταση κλπ) είναι η απολύτως κατάλληλη ηλικία για να οδηγήσει κάποιος ένα αυτοκίνητο υψηλών προδιαγραφών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι πιλότοι των μαχητικών της Π.Α. έχουν την ίδια ηλικία. Ποια όμως η διαφορά των δύο νεαρών; του οδηγού και του πιλότου; Η εκπαίδευση! Θεωρητική και πρακτική.
Γνωρίζουμε όλοι τι επιπέδου είναι η εκπαίδευση για την απόκτηση διπλώματος αυτοκινήτου. Αν ο οδηγός γνώριζε τα ελάχιστα που απαιτούνταν για να οδηγήσει ένα τέτοιο όχημα, τότε ίσως να μην έμπαινε καν μέσα σε αυτό.

Παράγοντας δεύτερος: Η κατάσταση του αυτοκινήτου.
Από ρεπορτάζ που διάβασα και φωτογραφίες που είδα διαπίστωσα άφωνος ότι τα ελαστικά που φορούσε το μοιραίο αυτοκίνητο ήταν 10 ετών!!! Είναι εξαιρετικά δύσκολο να το πιστέψω,αλλά αν αυτό είναι γεγονός,τότε αυτά οδήγησαν στο ατύχημα,σε συνδυασμό με την απειρία του οδηγού. Τα ελαστικά έχουν όριο ζωής άσχετα αν αυτό δεν αναφέρεται άμεσα πουθενά.Ανεξάρτητα αν βρίσκονται πάνω σε ένα αυτοκίνητο ή είναι αποθηκευμένα σε μια αποθήκη,το όριο αυτό δεν ξεπερνά τα 6 χρόνια. Μετά τα 4 χρόνια το ελαστικό "γερνά", χάνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του και με λίγα λόγια αρχίζει να γίνεται ακατάλληλο για χρήση. Το όριο αυτό δεν είναι σταθερό αλλά μειώνεται ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας (ατμοσφαιρικές συνθήκες, οδόστρωμα, χημική μόλυνση κλπ). Επειδή η κατάσταση των ελαστικών παίζει ζωτικό ρόλο στην οδική ασφάλεια, υπάρχει χαραγμένη η ημερομηνία κατασκευής στο πλευρικό σημείο του ελαστικού ώστε να μπορεί ο οποιοσδήποτε να την ελέγχει.Πόσοι οδηγοί δίνουν σημασία σε αυτή την ημερομηνία; 
Πέρα των ελαστικών σημαντικό ρόλο παίζουν η αποτελεσματικότητα των φρένων, των αναρτήσεων και φυσικά όλο το σύνολο των επιμέρους λειτουργιών που καθιστούν αξιόπιστη την οδική συμπεριφορά του οχήματος.Για να παραμείνει το αυτοκίνητο αξιόπιστο θα πρέπει να ακολουθούνται πιστά οι οδηγίες συντήρησης του κατασκευαστή ειδικά για ένα υπερ-αυτοκίνητο και οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση είναι πολύ δαπανηρές.
Κατά πόσο εκτελέστηκαν οι προβλεπόμενες από τον κατασκευαστή δαπανηρές εργασίες συντήρησης ώστε το όχημα να διατηρήσει τις υψηλές τεχνικές προδιαγραφές του και την ασφαλή οδική συμπεριφορά ; Οι μηχανικοί που ενδεχομένως που ήταν υπεύθυνοι για την την συντήρηση του αυτοκινήτου τι έπραξαν; Ενημέρωσαν τον ιδιοκτήτη ότι οδηγεί κινούμενη βόμβα; Αν τα ελαστικά δεν βρίσκονταν στο αυτοκίνητο από το 2006 αλλά τοποθετήθηκαν πρόσφατα ποιος έκανε αυτή την τοποθέτηση με ελαφριά καρδιά;

Παράγοντας τρίτος: Η πρόνοια.
Ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας προβλέπει όρια ταχύτητας. Επίσης η Τροχαία είναι εντεταλμένη να ελέγχει αν αυτά τηρούνται, αν οι οδηγοί είναι νηφάλιοι κλπ.Όμως έχετε ακούσει ποτέ η Τροχαία να ακινητοποιεί Ι.Χ. επειδή έχει φθαρμένα ελαστικά, είναι υπερφορτωμένο ή ακατάλληλα φορτωμένο κλπ; Εγώ προσωπικά δεν έχω ακούσει.Αλλά έχω δει πολλές φορές στο δρόμο αυτοκίνητα που είναι τόσο φορτωμένα , ακόμα και μέσα στην καμπίνα επιβατών που ο οδηγός δεν έχει την απαιτούμενη ορατότητα ή που  μεταφέρουν στον ουρανό του αυτοκινήτου υπέρογκο φορτίο,συχνά πλημμελώς ασφαλισμένο κλπ. Δεν συζητώ για τα ελαστικά. Όταν στέκεστε στα φανάρια, παρατηρήστε τα ελαστικά των διπλανών αυτοκινήτων. Θα διαπιστώσετε πόσες κινούμενες βόμβες κυκλοφορούν ανάμεσά μας.Σχετικά με τα όρια ταχύτητας. Είναι δυνατόν ένα αυτοκίνητο 600 κυβικών να έχει τα ίδια όρια ταχύτητας με ένα υπερ-αυτοκίνητο; Αν δηλαδή είναι  ασφαλές όριο τα 120χλμ για ένα μικρό αυτοκίνητο που πιάνει με το ζόρι τα 140 χλμ, τότε για ένα υπερ-αυτοκίνητο ποιο είναι το όριο; Πως είναι δυνατόν να παίρνεις δίπλωμα ικανότητας οδήγησης Ι.Χ. χωρίς να υπάρχουν κατηγορίες; Τις ίδιες ικανότητες έχεις όταν οδηγάς ένα κοινό αυτοκίνητο και ένα αυτοκίνητο που έχει αγωνιστικές προδιαγραφές; Και δεν μιλώ για το όριο ταχύτητας αλλά π.χ.για την ικανότητα να οδηγήσεις ένα αυτοκίνητο που επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ μέσα σε 5 δευτερόλεπτα, ή την ταχύτητα που μπορείς να μπεις σε μια στροφή, ή την τεχνική του φρεναρίσματος.Ενδεικτικά αναφέρω ότι η Ferrari κάνει ειδικά σεμινάρια ασφαλούς οδήγησης για τους κατόχους των πανάκριβων μοντέλων της. Σεμινάρια που περιλαμβάνουν θεωρητικά μαθήματα στην τάξη και πρακτικά μαθήματα στην πίστα.
Είναι επίσης ανεπίτρεπτο για ένα κράτος να μη έχει το μάθημα της οδικής συμπεριφοράς  στα σχολεία.

Παράγοντας τέταρτος: Η σχεδίαση του χώρου στάθμευσης.
Από το βίντεο φαίνεται ότι αυτοκίνητο που έφυγε από την πορεία του, μπήκε κατευθείαν μέσα στο χώρο στάθμευσης. Αποδεικνύεται με το πιο τραγικό τρόπο ότι οι σχεδιαστές δεν είχαν υπολογίσει αυτήν την πιθανότητα. Με διαφορετική σχεδίαση έχω τη γνώμη ότι τουλάχιστον η μητέρα και το μωρό της θα ζούσαν.

Αυτού του είδους τα περιστατικά  δίνουν την ευκαιρία να σταθούν οι καθ΄ύλην αρμόδιοι, με προσοχή και  ψυχραιμία να μελετήσουν τα αίτια ώστε να κάνουν τις βελτιωτικές ενέργειες για να μειωθούν οι πιθανότητες τέτοιων συμβάντων στο μέλλον και όχι απλά να βγάλουν ένα πόρισμα και να αποδώσουν ευθύνες. Η πρόληψη με σωστές ενέργειες είναι η λύση.Μια λύση που απαιτεί να επενδύσει η Πολιτεία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Όμως με μεγάλη μου λύπη διαπιστώνω για άλλη μια φορά, ότι το μόνο που συμβαίνει είναι να βρουν πολλοί την ευκαιρία να βγάλουν στην επιφάνεια την μικροψυχία τους και άλλοι να τυμβωρυχήσουν για να κερδίσουν κλικ και μερικές δεκάρες από τις διαφημίσεις στο διαδίκτυο ή να μείνουν μόνο στη συναισθηματική φόρτιση που γεννούν τέτοιες στιγμές.
Μιλάνε επίσης οι περισσότεροι ότι τα θανατηφόρα ατυχήματα οφείλονται εν πολλοίς στην υπερβολική ταχύτητα.
Κοιτάζοντας τα στατιστικά της Τροχαίας παρατήρησα ότι για το 2012 μόλις το 8% των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλεται στην υπερβολική ταχύτητα,ενώ το 2014 από τα 747 θανατηφόρα μόνο τα 41.
Μάλλον δεν φταίει η υπερβολική ταχύτητα αλλά η υπερβολική ηλιθιότητα και ανευθυνότητα για τις εκατόμβες νεκρών στους δρόμους...
Έγραψα αυτό το κείμενο για να προβληματίσω και όχι για να αποδώσω ευθύνες.Το έγραψα μήπως κάποιοι συγκινηθούν και δεν πάει χαμένος ο θάνατος τόσων συνανθρώπων μας στην άσφαλτο. 
Στην μνήμη των 4 που έφυγαν αλλά και του φίλου που έχασα πρόσφατα με εξίσου άδικο τρόπο.



πηγές:
http://www.tiresafetygroup.com/tires-expire-in-six-years/

http://www.astynomia.gr/index.php?
option=ozo_content&perform=view&id=44440&Itemid=86&lang=&lang=

http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=10533&Itemid=86&lang=&lang=


https://insidestory.gr/article/ellinikoi-aytokinitodromoi-pente-istories?token=6E8SU02EO7

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου